ADINA RUSU

Cate calorii are un ou?

Articol scris de Adina RUSU, specialist in nutritie si dietetica

Ouale constituie produse de baza in alimentaţia omului datorita valorii nutritive si biologice deosebite, conferite de continutul bogat in proteine, grasimi si vitamine. Ele contribuie la imbunatatirea proceselor de digestie prin stimularea functionarii vezicii biliare.

In timp ce consumul de albus crud poate determina aparitia tulburarilor digestive, galbenusul crud sau fiert moale se asimilează mult mai usor decat galbenusul fiert tare.
Digestibilitatea oualor este mai mare decat a carnii, principalul aliment de origine animala. Proteinele se asimileaza in proportie de 97%, iar grasimile 95 – 96%.

Valoarea nutritiva mare a oului este determinata, in principal, de calitatea proteinelor sale. Ele au cel mai echilibrat continut in aminoacizi esentiali, fiind considerare proteine etalon in stabilirea valorii biologice a proteinelor alimentare.

Lipidele sunt concentrate in galbenus si sunt reprezentate de gliceride, fosfatide si colesterol. Datorita compozitiei complexe de fosfatide, oul are un rol deosebit de important în alimentatia copiilor, adolescentilor sau a bolnavilor de astenie nervoasa. Aproximativ 12% din grasimile oului se gasesc sub forma emulsionata usor digerabila.

Galbenusul contine o mare cantitate de colesterol (aprox. 250 mg la un ou de 50g). Se considera ca aceasta cantitate nu constituie un pericol pentru un adult sanatos, daca alimentatia acestuia contine suficiente fibre alimentare, dar consumul de oua trebuie redus odata cu inaintarea in varsta.
Glucidele sunt localizate in albus in cantitati extrem de mici (sub 1%).
Vitaminele se gasesc cu precadere in galbenus, continutul lor fiind influentat in mare masura de anotimp si alimentatie. Se intalnesc mai ales vitaminele: A, D, E, K, complexul B.

Se considera ca un ou asigura in totalitate necesarul zilnic de vitamina B12, in proportie de 50% necesarul de vitamina A si 10% pentru celelalte vitamine din complexul B. Oul este lipsit de vitamină C.
Elementele minerale – oul contine o gama diversa de minerale, unele in forme usor asimilabile. Ele se gasesc in galbenus – Ca, P, S, Fe, Mn, Zn, I, iar in albus predomină K, Na, Cl.

 

Informatii nutritionale pentru un ou fiert

Informatii nutritionale
Marimea portiei: 1 ou mare (50 grame)


Aport pentru o portie
Calorii: 92


% DZR*


Grasimi totale 7g 10%
Grasimi saturate 2g 9%
Colesterol 210mg 70%
Sodiu 94mg 3%
Carbohidrati totali 0g 0%
Fibre alimentare 0g ~
Zaharuri 0g ~
Proteine 6g 12%

Vitamina A 6% Vitamina C 0%
Fier 5% Calciu 2%

*Aportul zilnic recomandat pentru o dieta de 2000 de calorii.

 

Nutrienti

Vitamine

%DZR
Vitamina A 335.34 IU 5%
Retinol 88.78 mcg
RAE (Retional Activity Equivalent) 91.08 mcg
Alfa Caroten 0 mcg
Beta Caroten 21.16 mcg
Beta Cryptoxantina 4.6 mcg
Licopen 0 mcg
Luteina + Zeaxantina 164.68 mcg
Vitamina C 0 mg 0%
Vitamina E 0.5612 mg 1%
Vitamina K 2.576 mcg 4%
Tiamina 0.0345 mg 2%
Riboflavina 0.23828 mg 14%
Niacina 0.03542 mg 0%
Vitamina B6 0.0713 mg 3%
Vitamina B12 0.6394 mcg 10%
Folat 23.46 mcg 5%
Acid pantotenic 0.71668 mcg 7%

Minerale

%DZR
Calciu 27.14 mg 2%
Fier 0.9108 mg 5%
Magneziu 5.98 mg 1%
Fosfor 95.68 mg 9%
Potasiu 67.62 mg 2%
Sodiu 93.84 mg 3%
Zinc 0.552 mg 3%
Cupru 0.05106 mg 2%
Mangan 0.01886 mg 0%
Seleniu 15.732 mcg 22%

Grasimi

%DZR
Grasimi totale 7.0426 mg 10%
Grasimi saturate 1.97524 mg 9%
Grasimi mononesaturate 2.91916 mg ~
Grasimi polinesaturate 1.2236 mg ~


Lasati un comentariu

Adresa dvs de email nu va fi publicata. Required fields are marked *